انواع نژاد سگ

انواع نژاد سگ

مثل همه موجودات سگ ها هم دارای گونه ها و نژاد های مختلفی می باشند که نژاد آن ها می تواند در قد و انداز، نوع تغذیه، پوست و طول عمر و خیلی مسائل دیگر دخیل باشد. در واقع به روالی که در آن دسته ای از موجودات خواص فیزیولوژیک، آناتومیک مرفولوژیک همسانی داشته باشند و بتوانند این صفات و مشخصات را به نسل بعدی خود منتقل کنند اصطلاح نژاد گفته می شود. به عبارت دیگر در این دسته بندی شباهت ژنتیکی و شکلی به قدری زیاد است که فرزندان این حیوانات کاملا شبیه به خودشان بوده و برای شناسایی و حفظ خصوصیات یک نژاد در بعضی از کشورها مراکزی برای ثبت مشخصات استاندارد هر نژاد و جود دارد. امروز بیش از 340 نژاد مختلف سگ در جهان شناسایی شده است.‌ که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند.

فروش خانه سگ چوبی در ابعاد مختلف و بهترین طرح در فروشگاه خانه بلوط

دانستن نژاد های سگ چه اهمیتی دارد؟

برای دوستداران حیوانات بخصوص سگ ها و کسانی که به هر دلیل نیاز یا علاقه به داشتن سگ دارند دانستن  ویژگی ها و خصوصیات سگ ها می تواند ضروری و مهم باشد. دانستن ویژگی ها و خصوصیات سگ ها می تواند برای افرادی که سگ نگهداری می کنند بسیار کمک حال و مفید باشد چون دانستن این خصوصیات باعث می شود،  نیاز ها و خصوصیات اخلاقی این حیوانات قابل فهم تر بوده و راحت تر بتوان در کنار آن ها زندگی کرد.  باید به این نکته توجه کرد که نژاد های مختلف سگ دارای امراض و بیماری های خاص خود هستند که شناخت آن ها باعث می شود بتوان راحت تراز بیماری ها و مشکلات آن ها پیشگیری کرد.

دانستن نژاد سگ همچنین برای تهیه یک خانه سگ کمک شایانی میکند که بهترین ابعاد را تهیه کرد تا بعد از بزرگتر شدن ان به مشکل بر  نخورد.

تقسیم بندی انواع نژاد سگ:

به دلیل آنکه بررسی و شناخت ویژگی ها و خصلت های خاص گونه های مختلف سگ  کار افراد عادی نبوده و برای این کار نیاز به تخصص و آزمود گی های خاصی دارد به طور کلی و بنابر ویژگی های  قابل فهم و تشخیص،  نژاد های مختلف سگ را بر اساس ویژگی های مشخصی که برای افراد عادی هم قابل فهم باشد به چند دسته بزرگ تقسیم بندی می کنند که می توان به این شکل مورد برسی قرار داد:

 

–  تقسیم بندی از لحاظ جثه و قد و قواره.

 

– تقسیم بندگی سگ ها از لحاظ رنگ.

 

–  تقسیم بندی سگ ها از لحاظ دسته.

 

– تقسیم بندی سگ ها از  روی وظایف.

 

هر کدام از این دسته بندی ها خود به چند دسته تقسیم می شوند که برای آگاهی نسبت به نژادها و گونه های مختلف سگ دانستن آن ها ضروری می باشد. سگ های از لحاظ اندازه جثه به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

– اندازه کوچک با علامت اختصاری(S)

–  اندازه متوسط با علامت اختصاری(M)

–  اندازه بزرگ با علامت اختصاری(L)

– اندازه خیلی بزرگ با علامت اختصاری(XL)

– اندازه خیلی، خیلی بزرگ با علامت اختصاری(XXL)

 

تقسیم بندی سگ ها از لحاظ رنگ به دلیل فراوانی و تنوع بالای رنگ ها قابل اجرا نمی باشد و انجام نمی شود چون شناخت از روی رنگ ملاک و معیار معتبری برای متمایز شدن گونه های مختلف نیست.

از لحاظ دسته هم می توان انواع سگ ها را در چند دسته تقسیم بندی کرد:

– سگ های هوند

– سگ های اشپیتز

– سگ های براکیو سفال

 

مهمترین تقسیم بندی سگ ها از نظر وظیفه و کارکرد آن هاست، که بهترین و کار بردی ترین تقسیم بندی بوده و  مناسب ترین روش برای شناخت سگ ها به وسیله افراد غیر حرفه می باشد. از این منظر سگ ها به چند گروه بزرگ تقسیم می شوند. که عبارتند از

 

– سگ های شکاری

مثل نژاد گری هاند که یک سگ شکارچی ذاتی می باشد. از سگ های دسته هوند، زیباترین و معروفترین نژاد آن سگ هوند افغان است که بوم گاه آن کشور افغانستان می باشد از مشخصات و ویژگی های این نوع سگ می توان به جثه بزرگ، موهای بلند، صاف و ابریشمی آن اشاره کرد. وزن این حیوان حدود 60 کیلوگرم بوده و دارای رنگ های مختلف است. عمر این حیوان در حدود 14 سال تخمین زده می شود. از نمونه های شکاری این دسته می توان به گری هاند، باست هاند، بلاد هاند، داشهوند، انگلیش فاکس هاند، آبریش ولف هاند، ویپت و … اشاره کرد.

–  سگ های ورزشی

از بین انواع سگ ها شاید فقط سگ های ورزشی به راحتی قابل تشخیص و شناسایی باشند چون برای کار خاصی تعلیم داده می شوند‌. در این دسته تقریبا حدود 32 گونه مختلف وجود دارد که شناخته ترین گونه های آن گلدن رتریور و لابرادور رتریور می باشند. سگ های ورزشی سگ هایی نجیب و دوست داشتنی بوده و براحتی می توانند تحت آموزش قرار بگیرند. این گروه از سگ ها به صورت گسترده در خانواده های آمریکایی به خدمت گرفته شده و نگهداری می شوند. طبیعت این گونه از سگ ها به شکلی است که برای خانواده های دارای فرزند مناسب و ایدآل هستند. از گونه های مختلف سگ های ورزشی می توان به نمونه هایی مانند گلدن رتریور، لابرادور رتریور، رتریور مو فرفری، رتریور مو صاف، چساپیک بای رتریور، انگیلیش کوکر اسپانیل، امریکن کوکر اسپانیل، کلامبر اسپانیل، آیریش واتر اسپانیل و… اشاره کرد.

 

–  سگ های غیر ورزشی

سگ  های غیر ورزشی از گروه های متنوعی از انواع نژاد ها، پوشش، شخصیت و ظاهری متفاوت تشکیل می شوند و طیف گسترده ای را در بر می گیرند که شاید ویژگی مشترک آن ها سگ خانگی بودن است از ویژگی سگ های گروه غیر ورزشی می توان به بینی یا پوزه خیس آن ها اشاره کرد. از نمونه های این سگ ها می توان به مواردی مانند بیشن فریزای، باستن تریر، بول داگ، فرنچ بولداگ، چاینیز شارپئی، چو چو، دالماسین، کیز هاند و … اشاره کرد.

 

– سگ های کار

از گروه سگ های کار می توان به نژاد پرطرفدار باکسر اشاره کرد. منشاء این سگ کشور آلمان است. حیوانی آرام است ولی اگر برای صاحب آن مشکل پیش بیاید نمی توان بر روی آرامش آن حساب کرد این نوع سگ ها بازی گوش و چالاک و  بسیار وفادار به صاحب خود می باشند. گردن این حیوان عضلانی، فرم سینه کاملا فراخ، شکم باریک و دارای دست و پای بلند می باشند. از این سگ های نگهبان می توان به مواردی چون باکسر، جاینت اشنوزر، گریت دین، کمندور، نیپلیتان ماستیف، ماستیف، بول ماستیف، تیبتان ماستیف، نیو فاندلند و … اشاره کرد.

 

– سگ های گله

از این دسته سگ های ژرمن شپرد هستند ژرمن شپرد باهوش ترین و معروف ترین سگ دنیاست. به عنوان بهترین سگ رهیاب در کشف مواد مخدر، مواد منفجره و انسان های زیر آوار مورد استفاده قرار می گیرد از مشخصات ظاهری این نوع سگ می توان به بدنی تنومند، پوزه ای سیاه، فرم 4 چشمی و برافراشته و بلند اشاره کرد. از سگ های هم خانواده این گروه می توان به مواردی مانند راف کولی (کولی مو زبر)، اسموت کولی (کولی مو نرم)، بردر کولی، ژرمن شپرد (آلساتین)، الد انگیلیش شیپ داگ و … اشاره کرد.

 

– سگ های تریر

این نژاد از سگ ها دارای جثه کوچک و تقریبا ریز هستند گوش ها و دم کوچکی دارند که به وسیله موهای آن ها پوشانده می شود. این نوع از سگ ها با جثه کوچک بهترین گونه از سگ ها برای نگهداری در فضای آپارتمانی می باشند. از گونه های مختلف این دسته می توان به این موارد: دندی دینمنت تریر، کری بلو تریر، نورویچ تریر، اسکاتیش تریر، سیلی هم تریر، اسکای تریر، سافت کتد ویتن تریر و … اشاره کرد.

فروشگاه خانه بلوط با درست کردن لانه سگ چوبی و همچنین لانه گربه و ارسال به سراسر ایران اناده انجام کلیه خدمات بنا بر سلیقه شما را دارا است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *